لزوم پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری

این روزها کمتر شغلی می توان پیدا کرد که نیازمند استفاده از کامپیوتر نباشد و چه بسا مشاغل متنوعی که نیازمند پشتیبانی شبکه هستند چرا که از مجموعه کامپیوترها در قالب یک یا چند شبکه کامپیوتری استفاده می کنند.

لزوم پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری

از شرکت های تجاری بازرگانی گرفته تا کارگاه ها و کارخانجات تولیدی و حتی مغازه ها و کسب و کارهای کوچک همگی نیازمند پشتیبانی شبکه هستند. زیرا هر یک از کسب و کارها بنا به فراخور حال از یک یا چند کامپیوتر برای انجام کارهای روزمره استفاده می نمایند.

مثلا کارخانه ها یا شرکت های بزرگ ممکن است هزاران کامپیوتر داشته باشند که در یک یا چند شبکه کامپیوتری مرتبط به هم در حال کار می باشند و کارمندانی که هر یک بنا به وظایف محوله پای هر یک از این کامپیوترها نشسته اند.

حالا بهتر است به جزییات یک شبکه کامپیوتری نگاهی دقیق تر بیاندازیم.

اجزای سخت افزاری شبکه

شبکه های کامپیوتری از لحاظ اندازه، به سه دسته شبکه های محلی کوچک، شبکه های متوسط و شبکه های گسترده ی بزرگ تقسیم بندی می شوند. و بنا به نیازمندی های سازمان، سرویس های متنوعی در این شبکه ها ارایه می گردد. برای ارایه هر سرویس، نیاز به سخت افزاری درخور شان آن سرویس داریم.

بنابراین با توجه به سرویس های مورد نیاز در یک شبکه کامپیوتری، اقدام به تهیه سخت افزار مناسب می نماییم.

برای پشتیبانی شبکه نیاز هست که اجزای یک شبکه متوسط را بررسی کنیم.

  1. کامپیوترها که در شبکه به عنوان کلاینت از آن ها یاد می شود.
  2. سرور یا سرویس دهنده که می تواند یک یا چند کامپیوتر مخصوص این کار باشد.
  3. سوییچ و روتر که وظیفه برقراری ارتباط بین دیوایس های مختلف را در شبکه دارند.
  4. فایروال یا دیواره آتش که می تواند یک سخت افزار با نرم افزار مخصوص به خود باشد.
  5. ذخیره سازها که معمولا برای نگهداری امن از طلاعات کاربرد دارند.

تجهیزات موجود در شبکه می تواند خیلی بیشتر از تجهیزات یاد شده باشد ولی در شبکه های متوسط معمولا از همین تجهیزات کلیدی استفاده می شود.

حال که اجزای سخت افزاری یک شبکه را بررسی کردیم بهتر است پیش از پرداختن به لزوم پشتیبانی شبکه ابتدا به اجزای نرم افزاری نیز نگاهی داشته باشیم.

اجزای نرم افزاری شبکه

در اینجا فارغ از سیستم عامل و نرم افزارهای ریز و درشتِ مورد استفاده در شبکه، می خواهیم نگاهی به برنامه های معروف و سرویس های نام آشنا به شبکه بیاندازیم.

  1. ایمیل سرور
  2. بکاپ سرور و مانیتورینگ
  3. دامین کنترلر و اکانتینگ
  4. فایروال و آنتی ویروس
  5. دیتابیس سرور

و بسیاری از نرم افزارهای دیگر تحت شبکه

خوب حالا پرسش اصلی اینجاست که چرا به پشتیبانی شبکه نیاز داریم؟

  1. آموزش کاربران

بدون شک نمی توان کاربران را به حال خود رها کرد. چرا که مثلا یک حسابدار یا کارمند منابع انسانی برای استفاده از کامپیوتر نیاز به آموزش و راهنمایی های تکمیلی دارند و قرار نیست که به همه جوانب سیستم آشنایی داشته باشند.

  1. مشکلات سیستمی

انواع و اقسام مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری همیشه ممکن الوقوع هستند و به همین دلیل نمی توان بدون یک کارشناس یا تکنسین پستیبانی شبکه، همینجوری بدون دردسر به کار روزمر پرداخت.

  1. ارتقا و به روزرسانی
  2. نرم افزار یا سخت افزار همیشه نیازمند به روز رسانی و ارتقا می باشند و یکی از وظایف مهم پشتیبان شبکه، نصب آپدیت های نرم افزاری یا ارتقای برنامه به نسخه جدید و یا تعویض قطعات سخت افزاری می باشد.
  3. تعیین استراتژی و سیسات های امنیتی

خوب اینکه چه کسی و به چه اطلاعاتی می تواند دسترسی داشته باشد از مهمترین موضوعات در هر شبکه کامپیوتری می باشد.

  1. پشتیبان گیری از اطلاعات و نظارت

داشتن یک نسخه اضافه از اطلاعات شبکه برای روز مبادا بسیار الزامی است. بنابراین یک پشتیبان شبکه ضمن انجام مانیتورینگ های خودکار و دستی برای کشف نقاط ضعف و بهبود مستمر، می بایست همیشه یک نسخه از اطلاعات موجود را بکاپ گرفته و در جای امنی ذخیره نماید.

  1. پیکربندی شبکه

مهمترین وظیفه و ویژگی یک پشتیبان شبکه، مهارت او در پیکربندی شبکه و سرویس های مورد نیاز می باشد. به گونه ای که هر یک از تجهیزات سخت افزاری و برنامه های نرم افزاری بتوانند به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار گیرند و نیازمندی های کاری آنان را برطرف سازند.

حالا که به لزوم پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری پی بردیم بهتر است روش بهره گیری از خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری را نیز بررسی کنیم.

راه ساده و در دسترس برای تمامی کسب و کارها این است که یک یا چند نفر را به عنوان تکنسین و کارشناس شبکه استخدام نمایند تا ضمن تشکیل دپارتمان فناوری اطلاعات در سازمان بتوانند از خدمات پشتیبانی شبکه بهره گیرند.

اما راه بهتر این است که خدمات پشتیبانی شبکه را برون سپاری نمایند. زیرا تجربه ی فنی همیشه یکی از عوامل کلیدی موفقیت در ارایه راهکارهای بهینه و نوین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد و معمولا شرکت های مشاور در حوزه فناوری اطلاعات می توانند خدمات پشتیبانی شبکه بهتری ارایه دهند.

چرا که تجربه ها و مهارت های فنی هر یک از کارشناسان حد و حدودی دارد و حتی اگر خبره ترین کارشناسان شبکه نیز استخدام شوند ممکن است بعد از یک مدتی از نظر دانش فنی فسیل شوند و با دانش و متدهای فنی روز آشنا نباشند. ولی یک شرکت فناوری اطلاعات به دلیل بهره گیری از تجربیات کارشناسان مختلف و نیز پروژه های متنوع، همیشه راهکارهای بیشتری برای انجام موضوعات فنی در اختیار دارد.

و در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که با توجه به نگرانی مدیران کسب و کارها در خصوص افزایش بهره وری و کاهش هزینه های جاری، همیشه بهره مندی از خدمات مشاوره شبکه می تواند برای مدیران کسب و کارها نقطه قوتی در زمینه پشتیبانی شبکه باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لزوم پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, تکنولوژی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لزوم پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری"، کلیک کنید.

‫20 دیدگاه ها

  1. من عاشق این قسمت شدم که گفتین کارشناسای شبکه بعد یه مدت ممکنه فسیل بشن چون خیلی واقعی بود واقعا بعضیا سال‌ها همون چیزای قدیمی رو بلدن و آپدیت نمیشن و این باعث میشه مشکلات جدیدو نتونن حل کنن مقاله‌تون خیلی رک و واقعی اینو گفت.

  2. اینکه گفتین بهتره خدمات پشتیبانی شبکه رو برون‌سپاری کنیم خیلی درست بود چون واقعا نمیشه از یه یا دو تا کارشناس داخلی انتظار داشت همه‌چیزو بدونن شرکت‌های تخصصی هم تجربه‌شون بیشتره هم با تکنولوژی‌های جدید سریع‌تر آپدیت میشن این قسمت مقاله خیلی قشنگ نکته رو رسوند.

  3. مقاله خیلی خوب و کامل بود فقط کاش یه مقدارم در مورد هزینه‌های تقریبی پشتیبانی شبکه هم می‌گفتین چون خیلیا دنبال این هستن بدونن حدودا چه مبلغی باید کنار بذارن ولی در کل خیلی عالی بود و کلی اطلاعات گرفتم.

  4. به نظرم بخش آموزش کاربرا خیلی مهم بود چون واقعا همه کارمندها که قرار نیست متخصص آی‌تی باشن خیلی وقتا یه آموزش کوچیک باعث میشه کلی مشکل حل بشه و دیگه هم نیاز نباشه هر دفعه کارشناس بیاد مشکل ساده رو برطرف کنه این قسمت مقاله خیلی خوب و کاربردی بود.

  5. خوشم اومد که خیلی ساده توضیح داده بودین یعنی حتی کسی که تخصصی هم نداره راحت می‌تونه بفهمه چرا باید روی پشتیبانی شبکه سرمایه‌گذاری کنه من خودم کارم فنی نیست ولی خیلی از مفاهیمو راحت متوجه شدم.

  6. خیلی با مثال‌ها موافق بودم مخصوصا اونجایی که گفتین حتی مغازه‌ها هم نیاز دارن چون دقیقا مغازه دوستم هم فقط یه سیستم داشت ولی وقتی شبکه درست شد هم حسابداریش راحت‌تر شد هم تونست به صورت آنلاین سفارش بگیره واقعا دیدگاهم به شبکه عوض شد.

  7. به نظرم اون قسمت که گفتین مانیتورینگ یکی از کارای مهم پشتیبان شبکه‌ست خیلی عالی بود چون بعضی مشکلات قبل از اینکه به بحران تبدیل بشن میشه جلوشو گرفت و این واقعا برای هر شرکتی ارزشمنده.

  8. واقعا مقاله خیلی خوبی بود چون خیلی وقتا فکر می‌کنیم شبکه فقط برای شرکتای خیلی بزرگ لازمه ولی همین که نشون دادین حتی مغازه‌های کوچیک هم نیاز به پشتیبانی دارن خیلی نکته مهمیه من خودم دیدم یه مغازه کوچیک به خاطر مشکل شبکه نصف روز کارش خوابید و مشتریا هم ناراحت شدن خلاصه پشتیبانی شبکه اصلا شوخی نداره و باید جدی گرفته بشه.

  9. خیلی خوب توضیح دادین مخصوصا اونجایی که راجع به تجهیزات سخت‌افزاری شبکه نوشتین چون خیلیا فکر می‌کنن فقط با یه مودم کارشون راه میفته در حالی که وجود سوئیچ یا فایروال واقعا ضروریه من خودم توی کارگاهم بعد از نصب یه فایروال خیلی از مشکلات امنیتی‌مون حل شد و خیالم راحت‌تره که اطلاعاتمون امن‌تر ذخیره میشه.

  10. یکی از بهترین قسمت‌ها این بود که به تفاوت شبکه‌های کوچک و بزرگ اشاره کردین چون خیلیا فکر می‌کنن همه شبکه‌ها یکی هستن در حالی که نیاز هر کسب‌وکار متفاوته این توضیح باعث شد موضوع خیلی شفاف بشه.

  11. واقعا مقاله خوبی بود چون باعث شد بفهمم پشتیبانی شبکه فقط یه کار جانبی نیست بلکه یه بخش حیاتی برای هر کسب‌وکاره و می‌تونه تاثیر مستقیم روی موفقیت یا شکست اون داشته باشه ممنون بابت توضیحات کامل و ساده‌تون.

  12. بخش استراتژی‌های امنیتی خیلی به دلم نشست چون امنیت شبکه واقعا موضوعیه که خیلی از کسب‌وکارا جدی نمی‌گیرن تا وقتی یه هک یا نفوذ اتفاق بیفته بعد تازه میفهمن چه بلایی سرشون اومده این مقاله به خوبی نشون داد پشتیبان شبکه باید حواسش به امنیت هم باشه.

  13. مقاله خیلی خوب بود من خودم توی شرکت دیدم که وقتی شبکه درست پیکربندی شده باشه همه کارا سریع‌تر پیش میره و کمتر مشکل پیش میاد دقیقا همون چیزی که شما نوشتین واقعا قابل لمس بود.

  14. خیلی جالب بود که به نرم‌افزارهای تحت شبکه مثل دیتابیس سرور هم اشاره کردین چون خیلی وقتا این بخش نادیده گرفته میشه و بعدش موقع استفاده از نرم‌افزارا مشکل پیش میاد مقاله‌تون واقعا کامل بود.

  15. یکی از چیزایی که خیلی به دلم نشست این بود که گفتین مدیرای کسب‌وکار دنبال کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری هستن چون دقیقا وقتی شبکه درست پشتیبانی بشه دیگه نیازی به خرجای اضافی برای تعمیرات ناگهانی نیست خیلی منطقی توضیح دادین.

  16. واقعا مقاله کاربردی بود چون همه‌جا صحبت از تکنولوژی‌های جدید میشه ولی کمتر کسی میاد اینجوری قدم‌به‌قدم توضیح بده که یه شبکه چه اجزایی داره و چرا باید پشتیبانی بشه به نظرم برای مدیرای کسب‌وکار خیلی به درد بخوره.

  17. این مقاله واقعا چشممو باز کرد چون همیشه فکر می‌کردم پشتیبانی شبکه فقط یعنی وقتی سیستم هنگ کرد یکی بیاد درستش کنه ولی فهمیدم کلی چیز دیگه مثل مانیتورینگ یا ارتقای نرم‌افزارها هم هست که باید انجام بشه خیلی عالی توضیح داده بودین.

  18. خیلی خوب بود که اجزای نرم‌افزاری شبکه رو هم توضیح دادین چون اکثر مقاله‌ها فقط سخت‌افزاری رو می‌گن در حالی که مثلا وجود ایمیل سرور یا بکاپ سرور خیلی مهمه اینجوری مقاله‌تون کامل‌تر شد و من خودم تازه فهمیدم چه سرویس‌هایی پشت یه شبکه سالم کار می‌کنن.

  19. من خودم قبلا توی یه شرکت کار می‌کردم که هیچ پشتیبانی شبکه نداشت و هر دفعه سیستم‌ها هنگ می‌کردن همه کارا می‌خوابید تا یکی از بچه‌ها دستی چیزی درست کنه بعد که قرارداد پشتیبانی گرفتن واقعا بهره‌وری چند برابر شد مقاله‌تون دقیقا همین تجربه رو یادم انداخت.

  20. یکی از چیزایی که خیلی خوب اشاره کردین موضوع بکاپ بود چون خیلیا فکر می‌کنن تا وقتی مشکلی پیش نیاد لازم نیست بکاپ بگیرن ولی من خودم دیدم یه بار یه هارد سرور سوخت و کل اطلاعات از بین رفت اگه اون موقع بکاپ داشتیم هیچ‌وقت اینقدر ضرر نمی‌کردیم این مقاله خیلی به جا بود.