اوتیسم یک بیماری روانی است

آیا تا به حال در نزدیکان و دوستان خود افرادی را دیده اید که رفتارهای عجیب و غریب از خود نشان دهند؟ یا اینکه در یک بعد و در یک زمینه بسیار خوب عمل کنند اما به طور کلی نتوانند ارتباط اجتماعی خوبی برقرار کنند؟ آیا تا به حال کسی را که به بیماری اوتیسم مبتلا باشد دیده اید؟ می دانید این بیماری چه علایم و نشانه هایی دارد؟ آیا می توان اوتیسم را درمان کرد؟ انواع اوتیسم چیست؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید بهتر است که این مطلب دکترتو را تا انتها بخوانید. همچنین اگر از نزدیکان شما کسی به اوتیسم مبتلا است، می توانید با دریافت نوبت بهترین  یا از دکترتو برای بهبود توانایی های بیمار خود، اقدامات لازم را انجام دهید. می توانید وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با وارد کردن تخصص روانپزشکی در شهر خود، از بهترین دکترهای روانپزشک نوبت بگیرید یا مشاوره تلفنی و متنی دریافت کنید.

اوتیسم یک بیماری روانی است

بیماری اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا درخودماندگی یک بیماری پیچیده ی عصبی – رفتاری و از جمله است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علایم، آن را اختلال طیف اوتیسم می نامند. قیمت لباس مرد عنکبوتی معمولاً بیشتر از میانگین قیمت لباس های معمولی است، اما ارزش افزوده ای که به فعالیت های کودکان اضافه می کند، بسیار بیشتر است . درجات مختلف این بیماری می تواند از یک اختلال ساده که تا حدودی زندگی طبیعی بیمار را محدود می کند، تا یک ناتوانی شدید که به مراقبت های اساسی نیاز دارد، گستردگی داشته باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط مشکل دارند و قادر به فهم افکار و احساسات دیگران نیستند، بنابراین در بیان احساسات خود از طریق کلمات، رفتارها، حالات صورت یا لمس کردن دچار مشکل هستند.

اوتیسم یا درخودماندگی یک بیماری پیچیده ی عصبی-رفتاری است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علایم، آن را اختلال طیف اوتیسم می نامند. علایم اوتیسم معمولا در سه سال اول زندگی ظاهر می شود و برخی کودکان این علایم را از بدو تولد نشان می دهند. با این حال بعضی ها در ابتدا طبیعی به نظر می رسند، اما این علایم به طور ناگهانی از 18 تا 36 ماهگی ظاهر می شوند. برخی افراد تا زمانی که در جامعه حضور نیابند، علایم اختلالات ارتباطی را بروز نخواهد داد.  در مواجهه با اوتیسم به چه دکتری مراجعه کنیم؟ اگر فرزند شما و یا در نزدیکان و آشنایان شما، کسی با علایم اوتیسم دیده شده است، بهتر است که برای بررسی های بیشتر و تشخیص دقیق بیماری به متخصص مراجعه کنید.

حتما این سوال ذهن شما را درگیر می کند که به کدام دکتر مراجعه کنید؟ چه پزشکی می تواند اوتیسم را تشخیص دهد و یا آن را درمان کند؟ برای تشخیص و درمان اوتیسم باید به متخصص روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کنید. هر دو دکتر را می توانید در دکترتو پیدا کنید. برای اینکار می توانید وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص روانپزشکی و یا روانشناسی در شهر مورد نظر خود، از بهترین دکتر های و یا نوبت دریافت کنید. عامل اوتیسم دقیقا مشخص نیست، اما محققان معتقدند که اختلال در بخش هایی از مغز که مسیول تفسیر پیام های دریافتی از اندام های حسی و پردازش گفتار در مغزاست، منجر به اوتیسم می شود. همچنین هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر محیط روانی اطراف کودک مانند مراقبان او بر ایجاد اوتیسم وجود ندارد.

  • ژنتیک: اوتیسم با سابقه ی خانوادگی مثبت، ارتباط دارد، محققان ترکیب خاصی از ژن ها را عامل آن می دانند.
  • سن بالا: اما عوامل دیگری مانند سن بالای پدر یا مادر شانس ابتلای کودکان به اوتیسم را افزایش می دهد.
  • برخی داروها: استفاده از برخی داروها و مواد شیمیایی در زمان بارداری مانند داروهای ضد تشنج، مصرف مشروبات الکلی نیز شانس ابتلای فرزند به اوتیسم را افزایش می دهد.
  • اختلالات متابولیسمی: اختلالات متابولیسمی مانند دیابت یا چاقی مادر حتی باعث افزایش احتمال ابتلای کودک به اوتیسم می شود.
  • نقص آنزیمی: در برخی موارد اوتیسم به دلیل برخی اختلالات مانند فنیل کتونوریای درمان نشده ( نقص متابولیکی مادرزادی که به دلیل کمبود آنزیم فنیل الانین هیدروکسیلاز، سطح فنیل الانین در خون افزایش یافته همچنین ادرار و تنفس آن ها بوی کپک می دهد) و سرخچه رخ می دهد.

گرچه برخی بعضی اوقات واکسیناسیون را علت اوتیسم می دانند، اما هیچ گونه شواهدی مبنی بر تایید این فرضیه پیدا نشده است! عوامل خطر ایجاد اوتیسم چیست؟ لباس ونوم برای استفاده در خوابیدن و استراحت طراحی شده اند و ویژگی هایی همچون راحتی و انعطاف پذیری را دارند . شیوع اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است. عوامل نژادی، قومی، اجتماعی، میزان درآمد خانواده، سبک زندگی یا تحصیلات بر ابتلای کودکان به اوتیسم هیچ تاثیری ندارد. این بیماری روندی رو به رشد دارد اما هنوز علت افزایش آن مشخص نیست که آیا به دلیل افزایش تشخیص درست بیماری است یا بروز سایر بیماری ها؟ گرچه برخی بعضی اوقات واکسیناسیون را علت اوتیسم می دانند، اما هیچ گونه شواهدی مبنی بر تایید این فرضیه پیدا نشده است!

راه های تشخیص اوتیسم چیست؟

هیچ آزمون خاصی جهت تشخیص اوتیسم وجود ندارد، در عوض، پزشکان این اختلال را در دوران کودکی و قبل از 3 سالگی از طریق گزارشات والدین از رفتارها، مشاهدات و رد سایر بیماری ها و مشکلات، تشخیص می دهند. تشخیص افتراقی اوتیسم چیست؟ اگر کودکی دچار مشکلات شنوایی باشد، می تواند علایمی شبیه به اوتیسم داشته باشد. هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد. درمان اوتیسم در هر فرد با توجه به وجود علایم متفاوت است و درمان ها و راه حل هایی جهت مدیریت مشکلات همراه با اوتیسم وجود دارد، که این مشکلات می تواند شامل ، افسردگی، اختلال وسواسی – اجباری و اختلالات خواب باشد. در حالی که ممکن است این درمان ها برای همه ی افراد مبتلا به اوتیسم موثر واقع نشود، گزینه های کمک کننده ی بسیاری به مردم وجود دارد. بهبود کودک مبتلا به اوتیسم مداخلات درمانی سودمند شامل موارد زیر هستند:

  • تحلیل رفتار کاربردی: مربی در ابتدا سعی می کند که پیرامون رفتارهای خاص فرد مبتلا به اوتیسم و تاثیر محیط بر این رفتارها و نحوه ی یادگیری اطلاعاتی به دست آورد و هدف این درمان تقویت رفتارهای مثبت و کاهش رفتارهای منفی است. همچنین می تواند به بهبود ارتباطات، حافظه، تمرکز و عملکرد تحصیلی کمک کند. مربی می تواند با تجزیه و تحلیل رفتارهای فعلی و آموزش گام به گام رفتارهای جدید، باعث بهبود عملکرد فرد مبتلا و همچنین اطرافیان او شود.
  • رویکرد مبتنی بر روابط و تفاوت های فردی و توسعه ای: درمانی که بیشتر با نام فلورتایم شناخته می شود. در این روش کودک و والدین با هم در زمین بازی قرار می گیرند و به فعالیت هایی که کودک دوست دارد، مشغول می شوند. اجازه می دهند که کودک بازی را هدایت کند که منجر به توسعه ی توانایی های کودک می شود. از طریق این مشارکت، یک کودک مبتلا به اوتیسم، ارتباطات دو طرفه و پیچیده، تفکر احساسی و صمیمیت، چگونگی کنترل خود و ارتباط با محیط پیرامون را یاد می گیرد. همچنین در روش تحلیل رفتار کاربردی نیز جهت حمایت از درمان از این رویکرد استفاده می کنند.

کار درمانی و اقدامات حمایتی برای اوتیسمی ها

  • کاردرمانی: به کودک مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا مهارت های روزمره ی زندگی مانند پوشیدن لباس بدون کمک دیگران، رعایت نظافت و بهداشت و سایر مهارت های حرکتی را یاد بگیرد. آموزش این مهارت ها به کسب استقلال او کمک می کند. افراد مبتلا به اوتیسم این حرکات را به مدت 30 تا 60 دقیقه خارج از جلسات درمانی تمرین می کنند.
  • آموزش پاسخ محور: هدف از این درمان تقویت انگیزه جهت یادگیری و برقراری ارتباط در کودکان اوتیسم است و درمانی مبنی بر بازی است که بر تقویت طبیعی متمرکز است. به عنوان مثال، اگر کودک یک ماشین اسباب بازی بخواهد و خواسته ی خود را از راه مناسبی بیان کند، آنها به جای یک پاداش غیرمرتبط مانند آبنبات، ماشین اسباب بازی را دریافت می کنند. این اقدام باعث تشویق کودکان اوتیسم به شروع تعاملات اجتماعی می شود و تنها به آنها پاسخ می دهند.
  • مداخله در توسعه ی روابط: این درمان متمرکز بر اهمیت تفکر پویا یا توانایی انعطاف پذیری افکار و موقعیت های پردازشی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به اوتیسم است. هدف این نوع مداخله شامل درک دیدگاه های دیگران، تغییر پردازش و دریافت اطلاعات از چندین منبع به طور همزمان، نظیر بینایی و شنوایی، بدون احساس سردرگمی است.
  • گفتار درمانی: به چالش های ارتباطی که افراد مبتلا به اوتیسم با آن مواجه می شوند، کمک می کند. این کمک ها ممکن است شامل تطبیق احساسات با حالت چهره، یادگیری نحوه تفسیر زبان بدن و پاسخ به سوالات باشد. گفتار درمان نیز ممکن است سعی کند تناقضات تون صدا را آموزش دهد. همچنین به فرد کمک کند که سخن و وضوح صدای خود را تقویت کند.
  • درمان و آموزش کودکان اوتیسمی و کودکان دارای نقص ارتباطی وابسته: این برنامه با تاکید بر یادگیری بصری و حمایت از مشکلات توجه و ارتباطات که ممکن است به وجود آید، به ادغام نیازهای کودکان مبتلا به اوتیسم با محیط کلاس درس کمک می کند. ارایه دهندگان خدمات ویژه و کارکنان اجتماعی و همچنین متخصصین پزشکی که از سایر روش های درمانی مانند روانشناسان و گفتار درمانگران استفاده می کنند، می توانند از این سیستم برای حمایت از کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کنند.
  • مداخله ی رفتاری شفاهی: باعث کمک در ارتباط زبان و معانی می شود. مربی ها بر روی کلمات تمرکز نمی کنند بلکه تمرکز بر دلایل استفاده از آنها است.

انواع اوتیسم چیست؟

داروهای تجویز شده معمولا به درمان تشنج، افسردگی یا اختلالات خواب کمک می کند، با این حال این داروها در هر فرد مبتلا به اوتیسم متفاوت است. ساختار لباس مشکی مرد عنکبوتی به گونه ای است که از ایجاد محدودیت در حرکت های اسپایدرمن جلوگیری می کند . تیم درمانی اوتیسم متشکل از چه دکترهایی است؟ برای درمان اوتیسم دکتر روانپزشک و روانشناس با هم مداخله می کنند و برای درمان تصمیم می گیرند. همچنین ممکن است که تشخیص ابتدایی به عهده ی دکتر اطفال و یا دکتر های دیگر باشد.  و می توانند بیماران را جهت دریافت درمان مناسب به ارجاع دهند. اوتیسم یک سندرم است که به عنوان اختلالات طیف اوتیسم شناخته می شود، سایر اختلالات ارتباط اجتماعی یا بیماری های شناخته شده در این محدوده، عبارتند از:

  • اختلال درخودماندگی: این اختلال همان چیزی است که با شنیدن کلمه ی اوتیسم به ذهن هر فردی می رسد و به اختلال در برقراری ارتباطات، تعاملات اجتماعی و بازی های تخیلی در کودکان زیر 3 سال گفته می شود.
  • : کودکان با این اختلال مشکل زبانی ندارند و میانگین هوشی آنها در تست هوش، بالاتر از متوسط است، اما مانند کودکان اوتیسمی در برقراری ارتباطات اجتماعی مشکل و محدودیت دارند.
  • اختلال فراگیر رشد (اوتیسم آتیپیک یا غیرمعمول): یک دسته ی عمومی و فراگیر برای کودکان دارای برخی رفتارهای اوتیسمی است، که در سایر دسته ها قرار نمی گیرند.
  • اختلال تخریب دوران کودکی: این کودکان حداقل در دو سال اول زندگی رشد طبیعی دارند، اما پس از آن بخش بزرگی از مهارت های ارتباطی خود را از دست می دهند. اختلال بسیار نادری است و پیرامون در نظر گرفتن این اختلال به عنوان یک بیماری در بین بسیاری از متخصصین بیماری های ذهنی تردید وجود دارد.
  • سندرم رت: این سندرم قبلا در گستره ی اختلالات اوتیسمی بود، اما در حال حاضر زمینه ی ژنتیک آن تایید شده است، بنابراین دیگر جزو اختلالات اوتیسمی قرار نمی گیرد. کودکان مبتلا به سندرم رت عمدتا دختران هستند که رشد آنها در ابتدا طبیعی است، اما این اختلالات از سن 1 تا 4 سالگی شروع می شوند و در ارتباطات و مهارت های اجتماعی دچار مشکل می شوند.به علاوه حرکات تکراری دست جایگزین حرکات هدفمند می شوند و این افراد به شدت دچار اختلال شناختی می شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

اوتیسم یک طیف اختلال عصبی رفتاری است که با اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی و علایم بسیاری همراه است که در این مطلب همه آنها را مرور کردیم. این سندروم می تواند از نوزادی علایم خود را نشان دهد. از جمله شایع ترین علایم آن اجتناب از برقرار ارتباط چشمی است. این افراد الگوهای رفتاری تکراری دارند و علایم دیگری که در بالا لبه آنها اشاره کردیم.  افراد اوتیسمی نیازهای خاصی دارند و زندگی با آنها می تواند چالش برانگیز باشد. و متخصصانی هستند که می توانند در مواجهه با این افراد به شما کمک کنند. در دکترتو می توانید با بهترین روانشناسان و روانپزشکان در کشور به صورت آنلاین و تلفنی مشورت کنید و برای دریافت نوبت اینترنتی اقدام کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اوتیسم یک بیماری روانی است" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اوتیسم یک بیماری روانی است"، کلیک کنید.