بررسی تفاوت‌های فیلم شیرینگ و فیلم استرچ

این روزها کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی زیادی احداث شده‌اند که بعد از تولید محصولات، بسته‌بندی آن‌ها بسیار اهمیت پیدا می‌کند. جهت بسته‌بندی کالاهای تولید شده روش‌های متنوعی وجود دارد که استفاده از فیلم‌های شیرینگ و استرچ یکی از این روش‌هاست. در این میان ممکن است برای برخی سؤال باشد که فرق فیلم استرچ و شیرینگ چیست و در چه مواقعی از فیلم استرچ و چه مواقعی از فیلم شیرینگ استفاده می‌شود؟ فیلم‌های شیرینگ غالباً در بسته‌بندی کالاهایی با حجم کم و ابعاد کوچک به کار می‌روند که از رنگ شفاف و نیمه شفاف برخوردار هستند. فیلم‌های استرچ اما به صورت رول و در ابعاد و رنگ‌های مختلف به تولید می‌رسند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه فیلم شیرینگ و استرچ و تفاوت‌ها و کاربردهای آن‌ها بپردازیم. اگر شما هم می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

فیلم استرچ چیست؟

در مقایسه فیلم شیرینگ و استرچ ابتدا به معرفی فیلم استرچ می‌پردازیم. این نوع فیلم جهت بسته‌بندی پالت محصولات در صنایع مختلف به کار می‌رود و به صورت نایلکس‌های کششی است که بر پایه‌های پلیمری تولید می‌شوند. ساختار این فیلم‌ها به گونه‌ای است که به وسیلهٔ دستگاه استرچ به صورت متوالی دور محصول پیچیده می‌شوند. در نهایت با کامل شدن بسته‌بندی، هیچ گونه رطوبت و گرد و خاکی وارد محصول نمی‌شود.

بسته‌بندی به کمک فیلم استرچ به صورت دستی و ماشینی انجام می‌شود و از ویژگی‌های متمایز بسته‌بندی با این نوع فیلم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برخوردار بودن از استحکام کششی و ضربه پذیری بالا
  • بالا بودن دقت و سرعت عمل بسته‌بندی
  • سبکی و راحتی در جا به جایی به دلیل وزن پایین این نوع فیلم
  • پایین بودن هزینه انتقال محصولات بسته‌بندی شده با فیلم استرچ
  • عدم نیاز به تجهیزات خاص جهت جابه‌جایی محصولات به دلیل بالا بودن مقاومت فیلم استرچ
  • شفافیت و قدرت چسبندگی بالا

فیلم شیرینگ چیست؟

فیلم شیرینگ هم نایلون‌های بسته‌بندی تشکیل شده از پلیمرهایی همچون پلی اتیلن، پلی الفین و پلی وینیل کلراید را در برمی‌گیرد. عملکرد این دسته فیلم‌ها از طریق حرارت دهی است. به این صورت که فیلم شیرینگ دور محصول پیچیده شده و بعد از حرارت دهی و جمع شدن، به طور کامل دور بستهٔ مورد نظر کشیده می‌شود.

روش گرمادهی در این روش یا از طریق اسلحه گرمایی و یا تونل گرمایی صورت می‌گیرد. به این صورت که بسته‌های کوچک را با کمک اسلحه گرمایی انجام می‌دهند و برای بسته‌بندی بسته‌های بزرگ با حجم بالا، از تونل گرمایی در دستگاه شیرینگ پک استفاده می‌شود. اکثر مواد غذایی موجود در فروشگاه‌ها را می‌توان از طریق فیلم شیرینگ بسته‌بندی کرد.

بسته‌بندی به کمک فیلم شیرینگ غالباً برای محصولاتی که در داخل بسته نیاز به هوا و اکسیژن دارند انجام می‌شود. چرا که روی نایلکس‌های فیلم‌های شیرینگ منافذ ریزی وجود دارد.

فیلم‌های شیرینگ در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و تنوع فیلم‌های آن پاسخگوی افراد با نیازهای متفاوت است. به عنوان مثال جهت بسته‌بندی محصولاتی که نسبت به گرما حساس هستند، نوع خاصی از فیلم‌های شیرینگ به کار می‌روند. افراد حساس به حفظ محیط زیست هم می‌توانند از فیلم‌های شیرینگ تجزیه پذیر جهت بسته‌بندی استفاده کنند.

تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ

حال که با مشخصات و ویژگی‌های این دو نوع فیلم بیشتر آشنا شده‌اید، بهتر می‌توان به مقایسه فیلم شیرینگ و استرچ و تفاوت‌های آن‌ها پرداخت. فرق فیلم استرچ و شیرینگ تنها محدود به کاربرد آن‌ها نمی‌شود و این دو از نظر ظاهر، قیمت و کیفیت هم با هم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

مقایسه فیلم شیرینگ و استرچ از نظر کاربرد

فیلم‌های شیرینگ و استرچ از نظر کاربرد با هم تفاوت‌هایی دارند. به این صورت که فیلم‌های استرچ بیشتر برای بسته‌بندی کالاهایی به کار می‌روند که آماده حمل‌ونقل بوده و از قبل به صورت یک پک درآمده‌اند. در مقابل فیلم‌های شیرینگ بیشتر جهت بسته‌بندی لوازم خانگی و صنعتی به کار می‌روند. از فیلم شیرینگ همچنین جهت ساخت نایلون‌های تبلیغاتی مورد نیاز در فروشگاه استفاده می‌شود. در حالی که فیلم‌های استرچ چنین قابلیتی ندارند.

لازم به ذکر است فیلم‌های شیرینگ افزون بر بسته‌بندی کالا در ایجاد زیبایی و طراحی جذاب کالا هم مؤثر هستند.

مقایسه فیلم شیرینگ و استرچ از نظر فیزیکی

در صورتی که دو نوع فیلم استرچ و شیرینگ را از نزدیک مشاهده کنید، با مقایسه این دو متوجه خواهید شد که فیلم شیرینگ نسبت به فیلم استرچ از ضخامت و وزن بالاتری برخوردار است. نایلون‌های شیرینگ همچنین از نظر تولید، در ابعاد کوچک‌تری نسبت به استرچ تولید می‌شوند.

از آنجایی که برای بسته‌بندی از طریق فیلم شیرینگ، لازم است از حرارت استفاده شود، نایلون‌های شیرینگ بر اثر حرارت بدون هیچ چین و چروکی به دور محصول کشیده می‌شوند. در مقابل فیلم‌های استرچ چنین ویژگی ندارند.

از نظر استحکام کششی نیز فیلم‌های شیرینگ هنگام بسته‌بندی هیج گونه کششی ندارند در صورتی که فیلم‌های استرچ اینگونه نیستند. چرا که ضریب کششی فیلم استرچ از فیلم شیرینگ بسیار بیشتر است و همین ویژگی سبب شده که فیلم‌های استرچ از این نظر مقرون به صرفه‌تر از فیلم‌های اسرچ باشند.

مقایسه فیلم استرچ و شیرینگ از نظر قیمت

در مقایسه فیلم شیرینگ و استرچ از نظر قیمت می‌توان گفت که قیمت این دو نوع فیلم بر اساس عوامل مختلفی همچون کیفیت فیلم‌ها، وزن، ضخامت، نوع کاربرد و مواردی از این قبیل تعیین می‌شود. بنابراین نمی‌توان یک نظر کلی داد. با این حال ممکن است به دلیل هزینه بر بودن ماشین‌های استرچ و مخزن پخش فیلم‌ها، قیمت فیلم‌های استرچ کمی بالاتر باشد.

جمع بندی

فیلم‌های استرچ و شیرینگ دو نوع از پرکاربردترین و بهترین فیلم‌های موجود در بازار هستند که در بسته‌بندی محصولات مختلف به کار می‌روند. این دو فیلم هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را داشته و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برخی از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد این فیلم‌ها، هنگام خرید دچار سردرگمی می‌شوند. در این مطلب به مقایسه فیلم شیرینگ و استرچ پرداختیم تا در هنگام نیاز بتوانید متناسب با نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بررسی تفاوت‌های فیلم شیرینگ و فیلم استرچ" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بررسی تفاوت‌های فیلم شیرینگ و فیلم استرچ"، کلیک کنید.