علت خونریزی یا لکه بینی در سه‌ماهه اول بارداری

لکه بینی در بارداری

به طور معمول تمامی بانوان بعد از سن بلوغ هر ماه دوره قاعدگی و خونریزی ناحیه واژینال را تجربه می‌ کنند، که امری بی خطر و موقتی خواهد بود، اما باید بدانید که گاها بانوان در دوران بارداری ممکن است لکه بینی را تجربه کنند که تفاوت زیادی با خونریزی های معمولی دارد.

علت خونریزی یا لکه بینی در سه‌ماهه اول بارداری

به طور کلی دوران بارداری به سه بخش سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم تقسیم بندی می گردد که لکه بینی در هر کدام از این شرایط به علل و عوامل مختلفی بستگی دارد. شاید بپرسید چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟ باید بدانید خونریزی و لکه بینی ممکن است در هفته های اول بارداری اتفاق بیفتد که معمولاً دوره ای محدود است و بانوان قاعدگی پس از بارداری را تجربه نکرده و در این شرایط متوجه بارداری خواهند شد.

اما معمولاً خونریزی بسیار محدود است و چند قطره خون را ممکن است بر روی لباس زیر خود مشاهده کنند، لکه بینی آنقدر سبک و محدود است است که نیازی به استفاده از انواع پد بهداشتی نخواهید داشت و به هیچ عنوان خطرات جانبی برای مادر و جنین ندارد. اما ممکن است لکه بینی در اوسط دوران بارداری اتفاق بیفتد که بسیاری از مواقع آسیب چندانی نداشته و اصلا خطرناک و نگران کننده نمی باشد.

اما در برخی مواقع می تواند نشانه ای از بروز آسیب برای مادر و جنین باشد که بهتر است تمامی موارد را به طور معمول شناسایی کرده تا بتوانید در صورت بروز آسیب از پزشکان مشورت و راهنمایی لازم را دریافت نمایید.

آیا لکه بینی در بارداری طبیعی است؟

با آغاز دوره بارداری تمامی بانوان حساسیت و توجه خود را افزایش داده تا با پیشگیری از آسیب‌ های جسمانی بتوانند این ۹ ماه حساسی را که پیش رو دارند با سلامت کامل سپری کنند.

اما برخی از آسیب‌ هایی که در دوره بارداری اتفاق می‌ افتد تا حدود طبیعی می‌ باشد و در صورت ادامه‌ دار شدن باید جهت بررسی به پزشک مراجعه نمود.

یکی از آسیب‌ های شایع دوران بارداری لکه بینی می‌ باشد که معمولاً در ماه‌ های اولیه و در زمان لانه گزینی کاملاً طبیعی بوده و اگر این عارضه در اواسط بارداری و یا انتهای دوره بارداری اتفاق بیفتد نشانه‌ ای از یک خطر بسیار جدی خواهد بود و باید حتماً و خیلی سریع جهت بررسی و درمان به پزشک مراجعه نمود.

با این حال تمامی متخصصان و پزشکانی که در حوزه زنان و زایمان فعالیت دارند به بانوان باردار توصیه می‌ کنند که لکه بینی هر چقدر هم که محدود باشد باید با پزشک در میان بگذارید. متخصصان با انجام معاینات و بررسی‌ های تکمیلی تشخیص خواهند داد که آیا این مسئله طبیعی می‌ باشد و یا می‌ تواند مسئله نگران کننده به شمار آید.

لکه بینی در بارداری زمانی طبیعی است که شما در حد بسیار جزئی و بدون هرگونه درد و آسیب این عارضه را تجربه کنید و خیلی سریع لکه بینی برطرف شود، اما این مسئله زمانی خطرناک و غیر طبیعی است ‌که لکه بینی‌ ها با گرفتگی‌ های شکمی همراه باشد و برای روزهای متمادی این عارضه را مشاهده نمایید.

به طور معمول متخصصان بر این باورند که هیچ گونه لکه بینی و خونریزی در دوره بارداری طبیعی نیست اما اگر این عارضه با مشکلاتی مانند درد شکم و حتی ترشحات آبکی همراه باشد مسئله خطرناک و نگران کننده خواهد بود. متخصصان معتقدند که اگر لکه بینی در بارداری به همراه درد در قسمت بالایی شانه اتفاق بیفتد بسیار جدی است و باید سریعا بررسی و درمان با روش‌ های تخصصی انجام پذیرد.

مسئله بسیار مهمی که در مورد لکه بینی در طی بارداری باید بدانید این است که این عارضه در هر دوره و هر ماه از بارداری نشانه‌ های مختلفی دارد، به عنوان مثال در ابتدای بارداری لکه بینی‌ های محدود نشان دهنده لانه گزینی می‌ باشد اما اگر در طی بارداری و ماه‌ های دوم به بعد لکه بینی اتفاق بیفتد می‌ تواند نشانه‌ ای از بارداری خارج رحم باشد.

برخی لکه بینی‌ های خفیفی که در دوره بارداری اتفاق می‌ افتد نشات گرفته از عفونت‌ های قارچی می‌ باشد، البته تغییرات هورمونی و برهم خوردن تعادل اسیدی واژن بر این مسئله اثرگذار خواهد بود چنین لکه بینی‌ های خطرناک نمی‌ باشد اما باید تحت نظر متخصصان فرایندهای کنترلی را انجام داده تا مبادا با شدت گرفتن این عارضه سلامت جنین نیز به خطر بیفتند.

هرگونه تغییرات غیر طبیعی در بدن به ویژه در دوره بارداری باید بررسی شود و نباید حتی نسبت به لکه بینی‌ های محدود و موقتی نیز بی‌ تفاوت باشید، زیرا لکه بینی می‌ تواند نشانه‌ ای از خطرات بسیار بزرگ باشد که در صورت رسیدگی به موقع می‌ توان از آسیب‌ های بیشتر جلوگیری نمود.

علت لکه بینی در بارداری

اگر بخواهیم علت لکه بینی در بارداری را برایتان شرح دهیم باید به چند نکته مهم اشاره کرد، اینکه لکه بینی در چه زمانی از بارداری اتفاق بیفتد مهمترین نکته‌ ای است که پزشکان به آن توجه می‌ کنند. به عنوان مثال لکه بینی در سه ماه اول بارداری اغلب خطرناک نیست و نشانه لانه گزینی جنین است، اما اگر لکه بینی همراه با درد زیاد اتفاق بیفتد احتمالاً حاملگی خارج از رحم رخ داده و سلامت لوله‌ های فالوپ در خطر است.

علت دیگر لکه بینی در سه ماهه اول بارداری مربوط به هماتوم پشت جفت است، در چنین شرایطی لخته‌ ای خون پشت جفت قرار گرفته و بین ساک بارداری و دیواره رحم قرار می‌ گیرد به واسطه انجام سونوگرافی هماتوم قابل مشاهده است و متخصصان می‌ توانند لکه بینی را اگر مربوط به هماتوم باشد تایید کنند.

اما لکه بینی در دوره دوم و سوم بارداری اغلب خطرناک بوده و مهم است که بررسی شود، آسیب‌ هایی همچون نارسایی سیرویکس، زخم دهانه رحم، نزدیکی یا معاینه واژینال از دلایل لکه بینی در سه ماهه دوم و سوم بارداری است.

البته اگر بانوان با جفت سرراهی مواجه باشند یا دچار زایمان زودرس شوند در این دوره با لکه بینی‌ های شدید مواجه میشوند، مراقب باشید که پارگی رحم یا جدا شدن زود هنگام جفت از دیواره رحم هم باعث خونریزی یا لکه بینی در این دوره میشود.

علل لکه بینی در اوایل بارداری

در سه ماهه اول بارداری برخی از بانوان به دلیل داشتن لکه بینی محدود ممکن است نگرانی و استرس زیادی را متحمل شوند، اما باید بدانید که معمولاً این لکه بینی ها بر اثر داشتن رابطه جنسی اتفاق می‌ افتد و یا ممکن است مادر با عفونت واژن مواجه باشد. از آنجا که تغییرات هورمونی در این دوره بسیار زیاد و چشمگیر است ممکن است به صورت خونریزی های محدود و لکه بینی دیده شود.

از طرف دیگر هر گونه تغییرات در ناحیه دهانه رحم برای لانه گزینی جنین در هفته های اولیه بارداری باعث لکه بینی خواهد شد، البته انواع آزمایشات و حتی مصرف دخانیات می‌ تواند با خونریزی های بسیار محدود در حد لکه بینی همراه باشد. اما در ماه های اولیه بارداری اگر خونریزی در حد جدی و قابل توجه اتفاق بیفتد ممکن است نشانه‌ ای از بروز سقط جنین باشد و معمولا سقط جنین با خونریزی های شدید آغاز شده و ممکن است با درد بسیار زیادی همراه باشد.

البته در حاملگی های خارج از رحم بانوان با خونریزی مواجه هستند هرچند که در هفته های اولیه ممکن است مادر متوجه این شرایط نشود. اما اگر پیش از مراجعه به سونوگرافی در هفته های بالاتر دردهای بسیار زیاد و غیر قابل تحمل را تجربه کنید نشانه از بارداری خارج از رحم می باشد و در این شرایط قطعاً مادر خونریزی را تجربه می‌ کند.

اما گاهی ممکن است حاملگی مولار که فرایندی بسیار نادر است اتفاق بیفتد، در این وضعیت خاص ممکن است توده هایی در بافت داخلی رحم به جای جنین رشد کنند و رشد آنها منجر به خونریزی و آسیب در دیواره رحم خواهد شد. باید بدانید که هر کدام از خونریزی ها در دوره های مختلف بارداری علائمی داشته که با شناخت آنها می توانید در صورت محدود بودن به سادگی و بدون استرس از کنار آنها گذر کرده و در صورت شدت گرفتن به پزشک خود مراجعه نمایید.

در صورت خونریزی یا لکه بینی در بارداری چه باید کرد؟

در صورت داشتن هر نوع لکه بینی یا خونریزی در بارداری با پزشک خود مشورت کنید و کارهای زیر را انجام دهید:

باید به میزان خونریزی و شدت آن توجه داشته باشید.

تعداد پدهایی که تعویض‌ می‌کنید را بشمارید.

رنگ خونریزی در بارداری را بررسی کنید. خونریزی رنگ های مختلفی مانند رنگ قهوه‌ای، قرمز روشن یا تیره که هر کدام می توتند معنایی داشته باشد.

هنگام خونریزینباید از تامپون استفاده کرد.

هنگام لکه بینی در بارداری رابطه جنسی نداشته باشید.

در هر مرحله‌ای از بارداری، اگر خونریزی یا لکه بینی داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین، در صورت تجربه موارد زیر، سریعا به اورژانس مراجعه کنید:

خونریزی شدید

خونریزی همراه با درد یا گرفتگی

سرگیجه و خونریزی

درد در ناحیه شکم یا لگن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت خونریزی یا لکه بینی در سه‌ماهه اول بارداری" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت خونریزی یا لکه بینی در سه‌ماهه اول بارداری"، کلیک کنید.