ضعف عمومی کشور بر توسعه فناوری نانو سایه افکنده است

در گفت‌وگو با مجله برترین ها مطرح شد؛

ضعف عمومی کشور بر توسعه فناوری نانو سایه افکنده است

رئیس گروه سیاست‌گذاری و ارزیابی ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو با تاکید بر اینکه دولت باید از طریق سرمایه‌گذاری یا سیاست‌های تشویقی مانند معافیت‌های مالیاتی در توسعه فناوری و تجاری‌سازی دخالت کند، گفت: ضعف عمومی کشور در تجاری‌سازی و نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر توسعه فناوری_ از جمله توسعه فناوری نانو_ سایه افکنده است.

مجید صاحبی‌نژاد، رئیس گروه سیاست‌گذاری و ارزیابی ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری مجله برترین ها به مشکلات و موانع این فناوری اشاره کرد و گفت: به طور کلی ضعف عمومی کشور در تجاری‌سازی و نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر توسعه فناوری در کشور سایه افکنده است. این امر توسعه فناوری‌نانو را نیز متاثر می‌سازد.

وی افزود: تحقیقات و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین دیر بازده هستند، لذا شرایط بازار نمی‌تواند بخش خصوصی را به تحقیق و سرمایه‌‎گذاری در این حوزه که منافع آن به عموم جامعه بر‌می‌گردد، تشویق کند بنابراین لازم است دولت از طریق سرمایه‌گذاری یا سیاست‌های تشویقی مانند معافیت‌های مالیاتی در توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن دخالت کند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه اقداماتی می‌تواند برای رفع این چالش‌ها داشته باشد، اظهار کرد: لازم است دولت برای حمایت و تقویت زیربنا‌های صنعتی و فناورانه کشور که راهبردی بوده، اما به خودی خود قابلیت توسعه ندارند، ورود کند؛ لذا مداخله دولت برای توسعه زیرساخت‌های تحقیق و توسعه، صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی فناوری بیش از پیش ضرورت دارد.

صاحبی‌نژاد یادآورشد: کمک به شکل‌گیری زیرساخت مبادله برای تسهیل ارتباط طرف‌های عرضه و تقاضای فناوری از اصلی‌ترین کارکرد‌های دولت در این زمینه است. به دلیل پیچیدگی‌های فضای کسب و کار در کشور، بسیاری از بنگاه‌ها و به‌ویژه بنگاه‌های نوپا، توان گذار از مراحل مختلف تجاری‌سازی را ندارند؛ در نتیجه نقش دولت در فراهم کردن زمینه‌های حمایت از این کسب‌وکار‌ها برجسته شده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که معرفی یک فناوری نوظهور، فرصت و تهدید‌هایی را در پی خواهد داشت. بدترین حالت برای پیشروان، غفلت از یک فناوری نوظهور است. اقدام هوشمندانه آن است که بتوان به موقع یک فناوری را شناسایی و برنامه‌های متناسب با آن را اتخاذ کرد.

ضعف عمومی کشور بر توسعه فناوری نانو سایه افکنده است

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ضعف عمومی کشور بر توسعه فناوری نانو سایه افکنده است" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ضعف عمومی کشور بر توسعه فناوری نانو سایه افکنده است"، کلیک کنید.