بیم‌ها و امیدها برای آینده گروه سینمایی فرهنگ

بیم‌ها و امیدها برای آینده گروه سینمایی فرهنگ

فرجام و شیوه کار سازوکار گروه سینمایی فرهنگ که به تازگی توسط سازمان سینمایی طراحی شده؛ با آمدن دولت جدید همچنان نامشخص است.

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری مجله برترین ها، سید مرتضی حسینیـ اواخر خرداد ماه بود که محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی از تشکیل گروه سینمایی فرهنگ و برنامه‌ریزی برای حمایت از فیلم‌های غیرتجاری در گونه‌های مختلف خبر داد.

این گروه سینمایی وظیفه حمایت از آثار سینمایی فرهنگی را برعهده خواهد داشت. آثاری که امکان باقی ماندن بر پرده سینما را به صورت طولانی مدت ندارند و همان طور که گفته شد این گروه راهکاری برای رفع تسخیر گیشه توسط فیلم‌های تجاری و مهجور ماندن دیگر فیلم‌هاست. فیلم‌های جامعه هدف این گروه آثاری است که از کف فروش افتاده و دیگر سرگروه ندارند؛ بنابراین با قرار گرفتن در گروه سینمایی فرهنگ جان تازه‌ای به آنها داده می‌شود و امکان ادامه اکران به مدت ۵ هفته و ۵ سانس در هر روز را خواهند داشت.

خبری که به گفته خزاعی با واکنش‌ها و استقبال قابل توجه تهیه‌کنندگان، فیلمسازان و منتقدان همراه شده بود او تشکیل این گروه سینمایی را یک سازوکار مفید برای مهجور نماندن فیلم‌های غیرتجاری در مرحله اکران دانسته و گفته بود: برخی آثار روی پرده سینماها، در عین حال که آثار ارزشمندی هستند، آنچنان که باید در چهار هفته اول اکران (که بر اساس قرارداد‌ها تعیین می‌شود) قادر به فروش و ارتباط مناسب با مخاطبان نیستند، این فیلم‌ها همیشه در سایه فیلم‌های کمدی و پرفروش قرار می‌گیرند از این رو، ایجاد این گروه کمک می‌کند تا این دسته از آثار مهجور واقع نشوند.

یک سالن اختصاصی برای گروه سینمایی فرهنگ 

بر همین اساس قرار شد پردیس‌های سینمایی که از بیش از پنج سالن برخوردارند، یک سالن خود را در اختیار نمایش آثار فرهنگی قرار دهند تا اکران این آثار حتی، پس از چهار هفته (کف فروش) ادامه پیدا کند.

به این ترتیب با این ساز و کار، هم صاحبان آثار تجاری و هم صاحبان آثار فرهنگی می‌توانند از فرصت نمایش در پردیس‌های مهم کشور برخوردار شوند. در این طرح برنامه‌ریزی شده که ۵ هفته معادل روزانه ۵ سانس با یک سالن، در اختیار گروه سینمایی فرهنگ قرار گیرد.

طراحان این شکل از اکران آثار سینمایی در باره تفاوت شیوه کار آن با نمایش آثار گروه «هنر و تجربه» نیز بر این نکته تاکید دارند که گروه هنر و تجربه معمولا، به صورت تک سانس و در چند سینمای محدود و هفته‌ای یکی دو سانس است در حالی که کار گروه سینمایی فرهنگ، در امتداد اکران اصلی سینماهاست و فرصت جدیدی را برای کمک به فیلم‌های غیرتجاری فراهم می‌سازد. به این ترتیب انتقاد صاحبان آثار و سینما‌ها نسبت به ادامه نداشتن اکران کافی یک فیلم کم‌فروش بعد از چهار هفته، برطرف شود.

خزاعی در همان زمان با بیان اینکه گروه سینمایی فرهنگ یک سرگروه مجزا نیست و قرارداد جدیدی برای فیلم‌های آن منعقد نمی‌شود، گفت: در این گروه، به منظور حمایت از آثار غیرتجاری، تنها یک سانس‌بندی انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم حداقل ۴۰ مجموعه سینمایی را در این گروه بگنجانیم تا هر فیلم براساس ضریب با یک یا دو سانس در مدت پنج هفته اکران شود.

اما اولین جلسه شورای سیاستگذاری گروه سینمایی فرهنگ در چهارمین روز از تیرماه با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور، هاشم میرزاخانی مدیر عامل موسسه سینما شهر، حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی، روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش و مجید زین‌العابدین مدیر عامل بنیاد فارابی برگزار شد.

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر با اشاره به بررسی وضعیت سینما‌هایی که امکان قرار داد با گروه سینمایی فرهنگ را دارند، عنوئان کرد: تاکنون تعداد ۲۳ پردیس سینمایی حائز شرایط توافق با گروه سینمایی فرهنگ بودند. بررسی پردیس‌های سینمایی برای توافق با گروه سینمایی فرهنگ ادامه خواهد داشت و بر تعداد این سینما‌ها اضافه خواهد شد.

بیم‌ها و امیدها برای آینده گروه سینمایی فرهنگ

پیشتازان گروه سینمایی فرهنگ

بر اساس اعلام میرزاخانی، فیلم‌های «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «ایلیا جستجوی قهرمان»، «آپاراتچی» و «نوروز» اولین فیلم‌های انتخاب شده در گروه سینمایی فرهنگ خواهند بود تا روزانه ۵ سانس به صورت چرخشی به آنها اختصاص داده شود که با این شیوه عدالت و انصاف در تخصیص سانس‌ها هم رعایت خواهد شد.

مدیرعامل موسسه سینما شهر همچنین عنوان کرد: تمام فیلم‌هایی که از ابتدای سال شروع به اکران کرده‌اند و از کف فروش افتاده‌اند توسط اعضای شورا بررسی و در گام اول ۵ فیلم فوق‌الذکر انتخاب شدند. همچنین مقرر شد هر دو هفته یک بار سایر آثار اکران شده‌ای که از کف فروش افتاده‌اند و از سرگروه خارج می‌شوند مورد بررسی قرار گیرند و در صورت تصویب به فیلم‌های گروه فرهنگ اضافه شوند. بیست و سه سینمایی که قرار است در مرحله اول گروه سینمایی فرهنگ مشارکت کنند عبارت اند از فجر اسلامشهر، صبا مال، شمیران سنتر، هنر شهر آفتاب شیراز، لوتوس، ایران مال، کوروش، گالریا، ملت، باغ کتاب، پارک بازار مشهد، سینما برفی مشهد، سیمرغ مشهد، اطلس مشهد، بام نیایش، زندگی، مگامال، ساحل اصفهان، هویزه مشهد، مجله برترین ها کوهسنگی مشهد، مجله برترین ها شاهد، بهمن سنندج و اکسین اهواز.

حالا و با توجه به تغییر دولت باید منتظر ماند و دید که به فرض تغییر مدیران این سازمان سینمایی( که بسیار محتمل است)، رویکرد مدیران بعدی این سازمان نسبت به این گونه جدید اکران فیلم‌ها چه خواهد بود. این مسئله زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که بدانیم تعداد زیادی از فیلم‌های پشت سد اکران دارای مختصات حضور در این دسته هستند، امّا در رقابت با آثار پرفروش سینمای کمدی جایی ندارند. آثاری که این روز‌ها گیشه را به صورت کامل در سیطره خود درآورده‌اند.

یکی از نکات مهمی که باید در مدیریت فرهنگی دولت چهاردهم در حوزه سینما مورد توجه قرار بگیرد، برقراری تعادل اکران بین آثار کمدی و سینمای اجتماعی است. اتفاقی که در سال‌های اخیر به دلایل گوناگون رخ نداد و به نوعی آشفتگی در ناوگان اکران انجامید.

بیم‌ها و امیدها برای آینده گروه سینمایی فرهنگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بیم‌ها و امیدها برای آینده گروه سینمایی فرهنگ" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بیم‌ها و امیدها برای آینده گروه سینمایی فرهنگ"، کلیک کنید.