استاندارد شیشه ECE یا آیین نامه (E) خودرو

قصد داریم تا شما را در جریان برخی اصطلاحات و استانداردهای شیشه خودرو قرار دهیم ، شیشه های جانبی و عقب خودروها برخلاف شیشه جلو ترک نمی خورند بلکه تماما خرد می شوند. لازم است بدانیم برچسب سولار شیشه جلو و نوار مشکی رنگ اطراف شیشه که با نقطه های ریزی در شیشه محو می شود چه کارآیی داشته و علایم، حروف و ارقام درج شده در حاشیه شیشه ها چه معنا و مفهومی دارند

استاندارد شیشه ECE یا آیین نامه (E) خودرو

انواع شیشه خودرو

شیشه های خودرو در حال حاضر به دو دسته قابل تقسیم ند :

1- شیشه های Laminated

2- شیشه های  Tempered

در شیشه های لامینیت از یک فیلم پلاستیکی به نام PVB برگرفته از(Polyvinyl Butyral ) که به وسیله دو لایه شیشه احاطه شده، استفاده می شود. لایه PVB شیشه ها را در هنگام شکست در جای خود نگه داشته و از پرتاب شدن خرده های شیشه که باعث ایجاد جراحت برای سرنشینان خواهد شد، جلوگیری می کند همچنین به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادث احتمالی نیز جلوگیری می کند .

از دیگر خواص PVB می توان موارد زیر را نام برد :

1- کاهش انتقال صداهای با فرکانس بالا

2- جلوگیری از ورود اشعه UV تا 95درصد

3- جلوگیری از تابش نور خورشید، با رنگی کردن قسمت بالایی PVB در شیشه های جلو

از دیگر محاسن شیشه های لامینه، قابلیت ترمیم آن هاست، در هنگام ترک خوردن ( در مورد ترک های جزیی )، تنها شیشه ای که در سمت خارجی PVB قرار دارد ترک می خورد و به شیشه سمت داخل آسیبی نمی رسد  که این ترکها نیز تا چند روز بعد از حادثه تا حد قابل قبولی، قابل ترمیم هستند. همان طور که شما هم حتما حدس زده اید، شیشه های لامینه به دلیل دارا بودن خواص ذکر شده، معمولا به عنوان شیشه جلو، در خودروهای سواری استفاده می شوند  البته طی 10 سال گذشته در موارد محدودی برای برخی خودروهای سواری به عنوان شیشه های جانبی و عقب نیز به کار رفته اند و در حال حاضر نیز استفاده از این نوع شیشه ها به عنوان شیشه های جانبی و عقب در حال مرسوم شدن است.

شیشه های Tempered

این نوع از شیشه ها که با نام Toughened نیز شناخته می شوند، پس از شکل دهی و برش کاری در یک فرآیند حرارتی قرار گرفته و بدین ترتیب که ابتدا شیشه تا دمای 700-600 درجه گرم شده و سپس به سرعت سرد می شود که این امر استحکام شیشه را پنج تا 10 برابر بیشتر می کند همچنین به دلیل تنش سطحی ایجاد شده ناشی از سرد شدن سریع ، در هنگام شکست این نوع شیشه ها بهذراتی کوچک و ریز و بدون لبه های تیز و برنده تبدیل می شوند که این امر امکان آسیب دیدن سرنشینان را تا حد زیادی کاهش می دهد اما نه به طور صد در صد .

همان گونه که گفته شد هر گونه عملیات برش کاری و خم کاری پس از عملیات تمپر منجر به شکستن این نوع از شیشه ها خواهد شد و تمامی عملیات ها باید قبل از تمپر شدن انجام شود. شیشه های تمپر شده در اکثر خودروها ( به جز آن دسته از خودروهایی که تمامی شیشه هایشان لامینه است ) به عنوان شیشه های جانبی و عقب استفاده می شوند. شیشه های تمپر شده به راحتی از فواصل دور قابل تشخیص هستند، کافی ست در یک روز آفتابی، یک عینک آفتابی پولاریزه شده بر چشم داشته باشید  و از مقابل به یک شیشه تمپر شده نگاه کنید، در این حالت شکل های متقارنی را که در حین عملیات تمپر در شیشه پدید آمده، مشاهده خواهید کرد .

شیشه های جدید

:Thermal Comfort در این نوع شیشه ها با استفاده از یک لایه که باعث انعکاس اشعه مادون قرمز ( Infra Red ) می شود، انتقال حرارت به داخل خودرو کاهش می یابد و این امر باعث بهبود عملکرد تهویه خودرو خواهد شد.

Global Project  : همان گونه که قبلا نیز ذکر شد، استفاده از شیشه های لامینه به عنوان شیشه های جانبی و عقب خودرو در حال مرسوم شدن است، از مزیت های این کاربرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کاهش احتمال سرقت خودرو، چرا که شیشه های لامینه به سختی فرو می ریزند.

2- در هنگام چپ کردن خودرو، احتمال پرتاب شدن سرنشینان به بیرون کاهش می یابد .

3- تا 95درصد از ورود اشعه UV به داخل خودرو جلوگیری می شود .

4- عایق صوتی برای فرکانس های بالا پدید می آید .

اما در برابر تمامی این محاسن، این شیشه ها تنها دارای یک عیب نسبتا بزرگ هستند و آن هم در حادثه هایی نظیر آتش سوزی ست که در صورتی که درهای خودرو باز نشوند، خروج سرنشینان از خودرو با مشکل مواجه خواهد شد که البته این امر مانند آن چه در اتوبوس ها به کار رفته؛ یعنی استفاده از چکش های مخصوص برای شکستن شیشه قابل رفع شدن است.

بهبود دید شیشه

با استفاده از یک لایه Hydrophobic)  دافع آب (، تمیز شوندگی بهتر، دفع آب، شبنم و گرد و غبار برای شیشه حاصل می شود. در صورت استفاده از PVB  گرم شونده به همراه این لایه می توان بدون نیاز به خطوط گرم کن از یخ زدگی شیشه نیز تا حدی جلوگیری کرد .

کنترل صدا: در این نوع شیشه ها به وسیله یک PVB مخصوص می توان از ورود صدا با فرکانس های بالا و پایین به داخل خودرو و همچنین از داخل خودرو به خارج جلوگیری کرد که این امر باعث کاهش ورود صدای موتور و دیگر صداهای مزاحم بیرونی به داخل شده همچنین از پخش شدن صدای موزیک شما به خارج از خودرو نیز جلوگیری می کند.

نقاط مشکی در حاشیه شیشه ها

چند سالی از ظهور کادرهای مشکی رنگ و نقاطی که از این کادر شروع شده و به تدریج در شیشه محو می شوند می گذرد. با بالا رفتن آمار تلفات ناشی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادثی نظیر واژگونی خودروها  که به دلیل نبود چسبندگی کافی بین شیشه و بدنه بود، سیستم چسباندن شیشه خودروها از حدود 20 سال پیش دچار تغییر شد و به دلیل چسباندن قسمتی از سطح داخلی شیشه به بدنه، در این روش و پیدا بودن این قسمت بد شکل از خارج، پوششی برای مخفی کردن این قسمت چسب خورده شیشه تعبیه شد .

این کادر مشکی رنگ Fritنام دارد که نام نوعی خمیر شیشه است که کادر از آن ساخته می شود و باعث ایجاد چسبندگی بهتری بین چسب و شیشه نیز می شود .به دلیل خطر پرتاب شدن سرنشینان در هنگام حوادثی همچون واژگونی خودرو بر اثر درست چسبانیده نشدن شیشه جلو، موارد زیر باید به طورجدی در هنگام تعویض شیشه جلو رعایت شود:

1-  درزگیر و چسب قبلی کاملا پاک شود .

2-  محل چسباندن شیشه روی بدنه و خود شیشه با مواد شوینده شسته شود .

3-  ازچسب های Urethane استفاده کرده و از استفاده از چسبهای سیلیکون و نوارهای بوتیل پرهیز شود .

4-  در صورت وجود ایربگ های جانبی در خودرو از چسب های Urethane ویژه استفاده شود .

5-  برای خودروهای عادی یک ساعت و برای خودروهای دارای ایربگ جانبی تا سه ساعت، از راندن این خودروها پرهیز شود .

علایم و نوشته های درج شده بر روی شیشه ها

به مجموعه علایم و نوشته هایی که بر روی شیشه درج شده اند Logo یا Bog می گویند. از میان این علایم و نوشته ها برخی مربوط به نام و علامت شرکت تولید کننده و علامت ها و حروف به خصوصی نیز به منظور معرفی استانداردها و تاییدیه هایی ست که سازنده برای این محصول کسب کرده است.

علایم استاندارد کشورها

طی چند سال اخیر به دلیل اعمال آزمایش های سخت گیرانه تر و مقبولیت جهانی بیشتر، اهمیت و اعتبار استاندارد ECE نسبت به DOT ، فزونی یافته تا حدی که اخباری از پیوستن امریکا به کمیسیون اقتصادی اروپا در آینده نزدیک نیز شنیده می شود، به همین خاطر ابتدا مختصری به بحث پیرامون استاندارد  DOT پرداخته و سپس مفصلا استانداردهای ECE را بررسی خواهیم کرد .

استاندارد شیشه اتومبیل توسط شرکت ها و مجموعه های کیفی مختلفی تعیین می شود. این مجموعه ها از تکنولوژی و فناوری های پیشرفته برای بررسی کیفیت ساخت شیشه ها استفاده می کنند و درصورتی که محصولی از این آزمایشات و ارزیابی ها با امتیاز بالایی خارج شود، به آن نشان استاندارد خاصی تعلق می گیرد.این استانداردها و ضوابط آن برای این منظور تعیین شده است که تولید کنندگان شیشه از حداقل کیفیت و متریال ممکن در محصولات خود استفاده کنند تا بتوانند این گواهی را دریافت نمایند.

شیشه اتومبیل یکی از عوامل اصلی در حفظ سلامتی و ایمنی حین رانندگی است؛ بر همین اساس استانداردهایی که برای این منظور درنظر گرفته می شود بسیار مهم و قابل توجه هستند. درصورتی که این اجزا از کیفیت ساختاری پایین و نامرغوبی برخوردار باشند و به خوبی نتوانند در برابر فشار و ضربات، مقاومت کافی از خود نشان دهند باعث آسیب و به خطر افتادن جان سرنشینان خواهند شد.

انواع برندهای معتبر خودروسازی همواره تلاش میکنند که از بهترین و با کیفیت ترین متریال ممکن در ساخت انواع قطعات اتومبیل های خود بکار بگیرند. این شرکت ها نسبت به استانداردهای مجود بسیار حساس بوده و اجزایی که از حداقل کیفیت ممکن برخودار نباشند را در ماشین بکار نمی گیرند.

استانداردهای شیشه اتومبیل در یکی از گوشه های آن حک شده است. البته در این محل فقط نماد استاندارد درج نشده بلکه مشخصات دیگری نیز وجود دارد که میتواند به شما در هنگام خرید شیشۀ اتومبیل، کمک کند. مهمترین استانداردها به شرح زیر هستند:

  • As1: به روشن ترین یا شفاف ترین شیشه مطلق می شود که معمولاً در شیشه جلو خودرو قرار میگیرد.
  • As2: می تواند در هر جای ماشین، به جز شیشه جلو، بکار گرفته شود.
  • As3: شیشه هایی که دارای این نوع استاندارد هستند، کمتر از 70درصد از نور خورشید را از خود عبور می دهند. این شیشه ها قابل استفاده در بخش های خاصی از خودرو هستند و معمولاً برای شیشه عقب خودرو استفاده می شوند.
  • As4: قابل استفاده در شیشه جلو نبوده و طلقی بودن یا همان پلاستیکی بودن شیشه را اعلام می کند.

استاندارد DOT

استاندارد DOT همانند استاندارد قبلی یک استاندارد آمریکایی است که توسط اداره FMVSS کشور ایالت متحده به متقاضیانی که قطعات تولیدی شان موفق به دست آوردن حد نصاب لازم از آزمایش های مربوطه شوند، اعطا می گردد. همچنین وجود استاندارد DOT بر روی محصول موردنظر، مجوزی برای صدور به سایر کشورها محسوب می شود.

استاندارد شیشه ECE یا آیین نامه (E)

استاندارد ECE یکی از مهمترین استانداردهای بین المللی است که برای تمامی وسایل مربوط به ایمنی و امنیت خودروها ارایه میشود. باتوجه به آنکه شیشه اتومبیل از جمله اجزای بسیار تاثیر گذار و مهم در سلامت و امنیت سرنشینان می باشد، این استاندارد شامل این جزء نیز می گردد.

همانطور که گفته شد در گوشه ای از شیشۀ اتومبیل تمامی مشخصات و استانداردهای شیشه ذکر می شود. نماد این استاندارد به شکل دایره ای است که در داخل آن حرف E به همراه اعدادی قرار گرفته است. دو عدد بعد از حرف E، باتوجه به کشوری که قطعه موردنظر را ارزیابی می کند و استاندارد را بر روی محصول درج مینماید، متفاوت است. درواقع هر کشور، عدد مخصوص به خود را دارد.اعداد پایانی نیز بیانگر نوع محصولی است که مورد آزمایش قرار گرفته می باشد. به عنوان مثال برای شیشه عدد 43، برای کمربند ایمنی عدد 13 و برای تایرها عدد 75 بیانگر نوع قطعاتشان هستند.

ECE کوتاه شده ی عبارت Economic Commission for Europe بوده که معنای کمیسیون اقتصادی اروپا است. تنها کشورهایی میتوانند عضو این کمیسیون باشند که تجهیزات دقیق و آزمایشگاه های حرفه ای جهت تست قطعات مورد نظر را داشته باشند. اعضای این کمیسیون بجز ژاپن، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند، همگی کشورهای اروپایی هستند. احتمال پیوستن آمریکا به این کمیسیون در آینده نزدیک وجود دارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استاندارد شیشه ECE یا آیین نامه (E) خودرو" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استاندارد شیشه ECE یا آیین نامه (E) خودرو"، کلیک کنید.