آموزش مدارس باید فراتر از یادگیری مبانی گذشته شود
مجله برترین ها/خراسان رضوی در حالی که دانش آموزان باید بخوانند بنویسند و حساب کنند رویکرد «آموزش مبانی» برای ارتقای تعالی آموزشی که صدها سال پیش تدوین شده است دیگر کافی نیست.

مدارس و جوامع شاهد تغییرات لحظه ای در فناوری محیط زیست فرهنگ و جامعه هستند سیستم های مهدکودک تا کلاس دوازدهم باید دیدگاهی چندوجهی تر از تعالی آموزشی را در بر بگیرند که شامل ارتقای مهارت های شناختی و غیرشناختی باشد زیرا به آماده سازی دانش آموزان برای آینده آنان و نه گذشته ما کمک خواهد کرد.
زیربنای توسعه در هر کشوری بخش آموزش و پرورش آن است و به دلیل اهمیت این موضوع مجله برترین ها در سلسله مطالبی به موضوع دنیای امروز و نظام آموزشی سنتی می پردازد تا گذر از نظام آموزش سنتی به آموزش مدرن را در سایر نظام های آموزشی کشورهای جهان بررسی و معرفی کند. در گزارش قبل موضوع «نظام آموزشی سنتی مانع پیشرفت است یا کاتالیزور آن؟» بررسی و به نقش تغییرات ایجاد شده فناوری های امروزی بر آموزش اشاره کردیم و در این مطلب به موضوع مهارت های شناختی در مقابل مهارت های غیرشناختی که متخصصان کانادایی در مدارس خود آن را ارزیابی کرده اند پرداخته خواهد شد.
مهارت های شناختی در مقابل مهارت های غیرشناختی
موفقیت در زمینه های موضوعی سنتی مانند یادگیری انگلیسی و فرانسوی ریاضیات و علوم از دیرباز برای مهارت های شناختی دانش آموزان مهم شناخته شده است اما اکنون بسیاری از والدین معلمان و سیاست گذاران وقتی شاهد نتایج آزمون های استانی یا ملی نشان دهنده عملکرد رو به وخامت یا رکود در این حوزه های درسی هستند نگرانی خود را از این روش آموزشی ابراز کردند.
تغییر جامعه با هوش مصنوعی
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نیز اعلام کرده که پیشرفت شناختی برای موفقیت دانش آموزان ضروری است اما کافی نیست. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که بزرگترین و تاثیرگذارترین آزمون بین المللی خواندن علوم و ریاضیات – برنامه بین المللی ارزیابی دانش آموز (PISA) – را برگزار می کند ارزش سایر انواع یادگیری را نیز در نظر می گیرد.
در آخرین مقاله منتشرشده این سازمان بر فراتر از سواد اشاره شده و ارزش فزاینده مهارت های غیرشناختی را بیان کرده است که چگونه گروه گسترده ای از مهارت های غیرشناختی نتایج مهم زندگی مانند پیشرفت تحصیلی اشتغال درآمد و سلامت خودگزارش شده و رضایت از زندگی را پیش بینی می کنند.
«طرز فکر رشد»
مهارت های غیرشناختی که گاهی اوقات «مهارت های نرم» نیز نامیده می شوند شامل ویژگی هایی مانند «طرز فکر رشد» هستند و به باور کلی اشاره دارد که موفقیت مبتنی بر سخت کوشی و فداکاری است و کمتر به ویژگی های ذاتی و ثابت مربوط می شود. فردی با «طرز فکر رشد» بالا با این جمله موافق است؛ «ریاضی برای من آسان نیست اما اگر سخت تلاش کنم موفق خواهم شد.» جالب توجه است کشورهایی که سطوح نسبتا بالاتری از «طرز فکر رشد» دارند تمایل دارند که از نظر تحصیلی نیز بهتر عمل کنند. شایان ذکر است که «طرز فکر رشد» مفهوم روان شناختی است که بر توانایی افراد در یادگیری و بهبود مهارت ها و استعدادهای خود از طریق تلاش و تجربه تاکید می کند.
هوش هیجانی
یکی دیگر از مهارت های غیرشناختی که اغلب مورد توجه قرار می گیرد یادگیری اجتماعی-عاطفی یا چیزی است که گاهی اوقات به عنوان هوش هیجانی از آن یاد می شود. این مورد به دانش آموزان اجازه می دهد تا خودتنظیمی کنند و در نهایت در مواجهه با سختی ها و زمان های متغیر انعطاف پذیرتر شوند. اگرچه عوامل مختلفی وجود دارند که ساختار عاطفی کودک را شکل می دهند اما یادگیری اجتماعی-عاطفی را می توان در کلاس های درس با پشتیبانی های مناسب توسعه داد.
سلامت و رفاه جسمی
در نهایت سلامت و رفاه جسمی نیز توانایی غیرشناختی حیاتی است که اغلب در سیستم های آموزشی کانادا نادیده گرفته می شود و نتایج تحقیقات با همکاران نشان می دهد سیستم های استانی کانادا توجه نسبتا کمی به توسعه سلامت جسمی در طول دوره های اولیه همه گیری کووید-۱۹ و همچنین در طول مرحله بهبودی داشتند. مسلما این روند نگران کننده مدت ها قبل از شیوع کووید-۱۹ وجود داشته است و از برخی جنبه ها اکنون بدون بهره گیری از مداخلات کافی با اپیدمی مانع سلامت روان و جسم در مدارس کانادا مواجه هستیم.
ایده ها و شیوه ها
هر استان در کانادا در تدوین و اجرای سیاست های آموزشی و همچنین ترسیم اهداف اصلی آموزش کاملا خودمختار است. به عنوان مثال در انتاریو قانون آموزش استانی می گوید: هدف آموزش فراهم کردن فرصتی برای دانش آموزان است تا پتانسیل خود را تحقق بخشند و به شهروندانی بسیار ماهر آگاه و دلسوز تبدیل شوند تا به جامعه خود کمک می کنند. استان های دیگر نیز راهنمایی های آموزشی مشابهی ارائه می دهند که بر اهمیت توسعه دانش مهارت ها و نگرش های دانش آموزان تاکید می کنند.
آنچه از این الزامات قانونی مختلف مشخص است این است که استان ها ظاهرا دیدگاهی جامع از توسعه دانش آموزان را تایید کرده اند اما متاسفانه بیانیه های هدف که با توسعه جامع دانش آموزان همسو هستند ممکن است روی کاغذ خوب به نظر برسند اما به ندرت در عمل تحقق می یابند. به عنوان مثال برنامه های آموزش معلمان در داخل و بین استان های کانادا و ایالت های آمریکا به طور قابل توجهی متفاوت هستند و توجه کمی به استانداردهای صدور گواهینامه مرتبط با سلامت روان ازجمله یادگیری اجتماعی-عاطفی اختصاص داده شده است.
رویکردهای پراکنده
رویکردهای استانی برای ارزیابی مهارت های غیرشناختی نیز ناقص هستند که نشان می دهد به سیستم های ارزیابی نوآورانه تر و یکپارچه تری نیاز است. بدون بهره مندی از منابع داده معتبر و قابل اعتماد رسیدگی به این مشکل دشوار است و به طور مشابه با وجود سیاست های اجباری در استان هایی مانند انتاریو آلبرتا و بریتیش کلمبیا کمتر از نیمی از کودکان کانادایی الزامات فعالیت بدنی روزانه را رعایت می کنند و با توجه به ارتباط نزدیک بین میزان چاقی کودکان و بزرگسالان عدم توجه به فعالیت بدنی عواقب منفی ماندگاری خواهد داشت.
نتایج تحقیقات همچنین نشان می دهد که پس از همه گیری هیچ تحول جدیدی در سیاست های سلامت روان در نیمی از استان های کانادا رخ نداده است و به نظر می رسد سیستم های آموزشی استانی در توسعه سیاست های هدفمند و تلاش های اجرایی مربوط به مهارت های غیرشناختی عقب مانده اند.
سایت کانورسیشن گزارش کرد واضح است که نیاز مبرمی به پذیرش ملموس مهارت های شناختی و غیرشناختی در مدارس وجود دارد.
پایان خبر مجله برترین ها
آموزش مدارس باید فراتر از یادگیری مبانی گذشته شود
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آموزش مدارس باید فراتر از یادگیری مبانی گذشته شود" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آموزش مدارس باید فراتر از یادگیری مبانی گذشته شود"، کلیک کنید.