ابَر داده انتخابات – مجله برترین ها

کد ملی، شماره ای منحصر به فرد است که اطلاعاتی چون سن، جنسیت، محل تولد و … را مشخص می کند. در انتخابات ِ پیش رو، یک ابَر داده تولید می شود که تحلیل آن برای حکمرانی، بسیار ضروری است؛ بویژه اگر بانک اطلاعاتی شرکت کنندگان (کدملی+شعبه رای دهی+زمان مراجعه) با سایر بانک های اطلاعاتی (از جمله: وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی، مذهب، شغل، محل سکونت و دهک معیشتی) تقاطع داده شود. در آن صورت به سوالات زیر و سوالات مشابه می توان پاسخ داد:
آیا در هر موضوع و ترکیبات آنها تفاوت معناداری در واجدان شرایط رای دهی و شرکت کنندگان وجود دارد؟ مثلا استقبال از انتخابات در رای اولی ها که حدودا 3.5 میلیون نفرند آیا شبیه میزان مشارکت در حوزه های انتخابیه آنان و کل کشور است یا تفاوت معنادار دارد؟ همین تقاطع ها را می شود برای سایر مقاطع سنی انجام داد. حال اگر داده های شرکت کنندگان و واجدان رای را در تقسیم بندی هایی چون سن، جنسیت، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی، محل سکونت، شغل، دهک، شعبه، حوزه انتخابیه و …تقاطع داد و ترکیب کرد، تحلیل های دقیق تری فراچنگ می آید.
حتی خروجی های فانتزی هم می شود گرفت: مثلا آیا زمان مراجعه به شعبه برای شاخص های یادشده، برای هر شعبه، حوزه انتخابیه، استان و کشور دارای الگوست یا خیر.
ابَر داده ها بهترین منبع برای شناسایی کنش ها، واکنش ها، هنجارها و ذایقه هاست و بیشترین بهره برداری را طراحان حوزه های خرد و کلان(بنگاه و حکمرانی) می توانند داشته باشند تا از پندارها و ذهنیت های قالبی ارتفاع بگیرند.
* منتشر شده پایگاه خبری الف: https://www.alef.ir/news/4021208098.html